Observatorio de I+D+i UPM

Memorias de investigación
Ponencias en congresos:
Comunidades de Aprendizaje de Ingeniería para un Proceso de Transferencia Tecnológica Internaciona
Año:2016
Áreas de investigación
  • Ingenierías,
  • Ciencias de la computación y tecnología informática,
  • Humanidades y ciencias sociales,
  • Educación,
  • Economía
Datos
Descripción
 This paper presents the results of the  systematization of an experience linked to a project for a new  Venezuelan steelmaker in the framework of a process of  International Technology Transfer (ITT). Under a universityenterprise relationship the training a group of 120 new  engineering professionals for the creation of learning  communities that shape the future steelmaker organization was  undertaken. The aim of the study was oriented to systematize the  lessons and practices to reinforce learning during the process of  appropriation of knowledge and technology under a proposed  methodology. It was addressed from an action­research strategy  under a design approach starting from a methodological proposal  that takes shape with actors involved. The results of the first phase of the process of technological appropriation for the operation of  the new steelmaker are oriented toward mastery of the information obtained from the supplier and the strengthening of knowledge in  the steelmaking processes. Lessons learned were announced in the different perspectives: group, organizational and social,  methodological and cultural. Among the challenges that  participants faced is the language barrier that prevents them from  interacting seamlessly with the technology provider as well as  maintaining individual motivation and group cohesion. This first  phase of the process (action­research) allows us to conclude on  the power of joint and articulated university­business  collaboration. The interaction of knowledge in multidisciplinary  teams means a lever for learning and socialization of knowledge  that occurs when interactions are facilitated from the steel  specialists to engineers seeking to consolidate their training. Keywords­ learning communities, international technology  transfer, technological appropriation, engineering training
Internacional
Si
Nombre congreso
14th LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education, and Technology: ?Engineering Innovations for Global Sustainability?
Tipo de participación
960
Lugar del congreso
San José, Costa Rica
Revisores
Si
ISBN o ISSN
2414-6668
DOI
Fecha inicio congreso
20/07/2016
Fecha fin congreso
22/07/2016
Desde la página
1
Hasta la página
6
Título de las actas
Proceedings of the 14th LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education, and Technology: ?Engineering Innovations for Global Sustainability?
Esta actividad pertenece a memorias de investigación
Participantes
  • Autor: Carlos Rodriguez Monroy (UPM)
Grupos de investigación, Departamentos, Centros e Institutos de I+D+i relacionados
  • Creador: Grupo de Investigación: Ingeniería de la Calidad Alimentaria
  • Departamento: Ingeniería de Organización, Administración de Empresas y Estadística
S2i 2022 Observatorio de investigación @ UPM con la colaboración del Consejo Social UPM
Cofinanciación del MINECO en el marco del Programa INNCIDE 2011 (OTR-2011-0236)
Cofinanciación del MINECO en el marco del Programa INNPACTO (IPT-020000-2010-22)