Memorias de investigación
Ponencias en congresos:
SNOLA: Spanish network of learning analytics
Año:2016

Áreas de investigación
  • Las tecnologías de la información y la comunicación (tic) en educación

Datos
Descripción
We are living the end of a first wave of transformation of education caused by the incorporation of ICT to educational processes. In the time of MOOCs, informal and social learning, gamification, game-based learning, etc., we are facing a second wave of transformation. This time the wave is cross-technological, and focuses on the study, understanding and improvement of educational processes through the analysis of the educational data collected along such processes, in what is known as learning analytics (LA). There are currently three main barriers to the diffusion and use of LA in educational institutions and companies: the dispersion and fragmentation of LA propositions and solutions, the lack of availability of resources for integration of LA, and the lack of professionals trained in the implementation of LA solutions. SNOLA (Spanish Network of Learning Analytics) emerges as a reflection of Spanish research groups focusing on learning analytics, and as a means to overcome these barriers in Spain from a multidisciplinary networking approach.
Internacional
Si
Nombre congreso
Fourth International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (TEEM '16)
Tipo de participación
960
Lugar del congreso
Salamanca (España)
Revisores
Si
ISBN o ISSN
978-1-4503-4747-1
DOI
10.1145/3012430.3012534
Fecha inicio congreso
02/11/2016
Fecha fin congreso
04/11/2016
Desde la página
313
Hasta la página
317
Título de las actas
Proceedings of the Fourth International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality

Esta actividad pertenece a memorias de investigación

Participantes
  • Autor: Manuel Caeiro Rodríguez Universidad de Vigo
  • Autor: Miguel Ángel Conde Universidad de León
  • Autor: Mariluz Guenaga Universidad de Deusto
  • Autor: Angel Hernandez Garcia UPM
  • Autor: Mikel Larrañaga Universidad del País Vasco
  • Autor: Alejandra Martínez Monés Universidad de Valladolid
  • Autor: Pedro José Muñoz Merino Universidad Carlos III de Madrid
  • Autor: Rafael Pastor Vargas Universidad Nacional de Educación a Distancia
  • Autor: Asier Perallos Ruiz Universidad de Deusto
  • Autor: María José Rodríguez Conde Universidad de Salamanca

Grupos de investigación, Departamentos, Centros e Institutos de I+D+i relacionados
  • Creador: Grupo de Investigación: Innovación, Propiedad industrial y Política tecnológica (INNOPRO)
  • Centro o Instituto I+D+i: Centro de Domótica Integral, CEDINT
  • Departamento: Ingeniería de Organización, Administración de Empresas y Estadística