Observatorio de I+D+i UPM

Memorias de investigación
Ponencias en congresos:
Social learning analytics to improve understanding of students' and instructors' behaviors in learning management systems
Año:2017
Áreas de investigación
  • Las tecnologías de la información y la comunicación (tic) en educación
Datos
Descripción
This presentation introduces GraphFES, a web service and application that processes data from message board activity in Moodle courses and transforms them into social graphs, to enable social learning analytics in Gephi, a social network analysis application. The presentation provides an overview of social learning analytics in online and computer-supported collaborative learning and describes existing tools for social network analysis of educational data. The main concepts associated to educational data sources (in this case, Moodle logs) and potential target tools for analysis (such as Gephi) will be described in detail. In order to illustrate the process of social learning analytics, the presentation will feature an example from a project-based learning course at Universidad Politécnica de Madrid (Spain). The example shows how different applications can combine to perform social learning analytics with data extracted from learning management systems, and serves as a starting point for discussion on the use and potential of social learning analytics for improvement of learning.
Internacional
No
Nombre congreso
2017 Ryerson Learning & Teaching Conference
Tipo de participación
960
Lugar del congreso
Toronto
Revisores
No
ISBN o ISSN
978-1-5090-3595-3
DOI
Fecha inicio congreso
18/05/2017
Fecha fin congreso
18/05/2017
Desde la página
1
Hasta la página
1
Título de las actas
2017 Ryerson Learning & Teaching Conference
Esta actividad pertenece a memorias de investigación
Participantes
  • Autor: Angel Hernandez Garcia (UPM)
Grupos de investigación, Departamentos, Centros e Institutos de I+D+i relacionados
  • Creador: Grupo de Investigación: Innovación, Propiedad industrial y Política tecnológica (INNOPRO)
  • Centro o Instituto I+D+i: Centro de Domótica Integral, CEDINT
  • Departamento: Ingeniería de Organización, Administración de Empresas y Estadística
S2i 2021 Observatorio de investigación @ UPM con la colaboración del Consejo Social UPM
Cofinanciación del MINECO en el marco del Programa INNCIDE 2011 (OTR-2011-0236)
Cofinanciación del MINECO en el marco del Programa INNPACTO (IPT-020000-2010-22)