Observatorio de I+D+i UPM

Memorias de investigación
Capítulo de libro:
Ejemplos para el aprendizaje de la química basado en la indagación con aspectos de la vida cotidiana
Año:2015
Áreas de investigación
  • Química
Datos
Descripción
This paper highlights the importance of incorporating aspects of daily life in teaching chemistry in the different educative levels. Various educational tools (problems, experiments, questions, etc.) developed by the author are summarized. These tools include topics such as the cooling of wat er in a porous earthenware pitcher; the use of exothermic processes in ?self -heating? beverages; the stoichiometry of medicaments, mineral waters and other commercially available products; the influence of the temperature in the kinetics of the osmotic hydration of legumes soaked in water; or the thermochemistry of domestic boilers, among others. The main goals are to promote students and teachers motivation, to facilitate the use of innovative educative tools (especially for problem and inquiry based learning), to encourage critical thinking and to cooperate in the civic education of students.
Internacional
No
DOI
Edición del Libro
Editorial del Libro
Ed. Università Politecnica delle Marche, Ancona (Italia)
ISBN
978-88-87548-05-1
Serie
Título del Libro
La buona scuola: Esperienze esemplari di insegnamento e apprendimento significativo
Desde página
75
Hasta página
79
Esta actividad pertenece a memorias de investigación
Participantes
  • Autor: Gabriel Pinto Cañon (UPM)
Grupos de investigación, Departamentos, Centros e Institutos de I+D+i relacionados
  • Creador: Grupo de Investigación: Polímeros, Caracterización y Aplicaciones
  • Departamento: Ingeniería Química Industrial y del Medio Ambiente
S2i 2021 Observatorio de investigación @ UPM con la colaboración del Consejo Social UPM
Cofinanciación del MINECO en el marco del Programa INNCIDE 2011 (OTR-2011-0236)
Cofinanciación del MINECO en el marco del Programa INNPACTO (IPT-020000-2010-22)